Mosolyka Flow - Vegan food & drink

Mungóbabos paradicsomleves zsenge káposztával

Vegán recept: 35 perc / könnyű / 1.290 forintból 4-6 adag

2020. január 04. - Mosolyka Flow

ka_poszta_s_mungobabos_leves_mosolykaflow.pngHa paradicsomleves, akkor két alapvető dolog ugrik be nekem:

Menza és betűtészta. Erre az ételre most egyik sem igaz. 

Illetve az, hogy gyerekként hányszor kértem apukámtól, hogy készítsen ebédre. Imádtam az ízét! Egy dolgot nem szerettem benne, a zellerszárat belefőzve. Kimondottan nem tetszett, hogy úszkált benne valami nagy zöld levél, ami akkor a balatoni hínárra emlékeztetett, amibe bele lehetett akadni a vízben.  

Ma már nincs bajom a zellerszárral, sőt előszeretettel használom is, bár ebből most tudatosan, vagy tudat alatt, de kihagytam. 

Ma jöjjön egy nagy klasszikus kedvencem alternatívája, ami véletlen született - bár nem hiszek a véletlenekben- néhány hónapja amikor túl nagy káposztát vettünk és üresnek tűnt a leves. Gondolkoztam, mint Micimackó, hogy mitől lehetne gazdagabb az ebéd. A hűtőben felfedeztem a töltött káposztából megmaradt fél finomságot és próbaképpen bele is dobtam apróra vágva. Pluszban még meghintettem az egyik kedvenc alapanyagommal: Mungóbab! Évekkel ezelőtt még azt sem tudtam, hogy létezik ez a zöld kis csodabab, de ma már főzöm, sütöm és csíráztatom itthon. Meg kell vallanom nem vagyok az a "grammolós" fazon, érzésre és nyitottsággal készítem az ételeket. Ebben benne van, hogy nem lesz valami tökéletes, vagy megszokottól eltér, de annak a lehetősége is, hogy új ízeket és sikerélményeket kapok. Szerencsére az több van, így bátran kísérletezem továbbra is. Elrugaszkodom attól, hogy mit és hogy kellene, hagyom magam a konyhában is alkotni. Noh, de most jöjjön a recept vegán módra, amit kiindulópontként, ihletadóként ajánlok használni. Találd meg magad benne! Neked hogy tetszik, ízlik.  

Hozzávalók: 

1 fél káposzta - Rusztikusan vágva, vagy apróra

Fél bögre mungóbab - Megmosva még száraz állapotban 

0,5 l sűrített paradicsom 

Édes őrölt paprika - Ízlés szerint

Só, bors - Ízlés szerint

Ételízesítő - Ízlés szerint natúr, én már NEM használom, amiben ízfokozók található: nátrium-glutamát

Bazsalikom és oregánó - Ha lehet friss legyen, de a szárított is tökéletes ízlés szerinti mennyiség apróra vágva

Fokhagyma - Ízlés szerinti gerezd vagy granulátum 

1 kiskanál főzéshez használható olívaolaj - Napraforgóolaj vagy kókuszzsír is használható 

2 l tisztított víz - Természetesen sima víz is lehet az ízén nem változtat 

Elkészítés: 

Kis olajon megpirítom az ízlés szerinti mennyíségű borsot, sót, őrölt paprikát, bazsalikomot, oregánót és ételízesítőt. Fél bögre vízzel felöntöm, hogy ne égjen le, majd hozzáadom a fokhagymát. Ha granulátum, akkor a fűszerekkel együtt teszem bele egyszerre. Végül felöntöm 2 l vízzel, megy bele a sűrített paradicsom, káposzta és a mungóbab. Addig főzöm, míg a bab már megpuhul, ez hozzávetőleg 25 perc. 

Legyünk reálisak és jönnek a tippek is: 

mosolyka_fanny.pngHa édesebben szereted, cukrozhatod is vagy édesítheted amivel szereted, de én nem szoktam. Tehetsz bele simán több vizet, vagy sűrített paradicsomot, de nyilván kevesebbet is. Miután a fotót készítettem végül még beletettem egy 250 ml -es sűrített paradicsomot és még egy 5-6 púpozott evőkanál mungóbabot. Úgy éreztem elfér még benne, mert lehet több víz ment bele, mint terveztem. Hoppá, van ilyen, de korrigálni is lehet bátran. Ami nálam még nagyon bejön, ha vöröslencsével gazdagítom a bab helyett és egy kis rizstejszínnel krémesítem, káposzta nélkül. Bátran használom a fűszereket, ahogy apumtól láttam gyerekként. Bár akkor még jajongtam, hogy te jó ég nem lesz az sok bele, elég egy csipetnyi is! Igen elég, ha kevésbé szereted az ízkavalkádokat. Viszont, mikor korábban sikeresen beleborítottam többet, mint gondoltam és benne is hagytam. Akkor megéreztem, hogy micsoda különbség van az ízes ételek és az enyhék között. Persze volt olyan, hogy úgy elsóztam, mint annak a rendje, vagy kozmáltattam oda is. Viszont így tapasztaltam ki a dolgokat. 

Kérdezz bátran, kísérletezz még bátrabban! Ha elsőre nem sikerül, vagy nem olyan tökéletes, fuss neki pár nappal később, hisz kezdetben nekem sem ment mind. Volt olyan, amit nagyon gondosan készítettem és a legjobb szándékom szerint is pocsék lett nincs mit szépíteni. Aztán újra és újra megcsináltam, tapasztaltam mi megy és mivel és a kitartás után jöttek a sikerélmények. Motivál, hogy igazán ízleteset egyek és lássam, ahogy Sankónak - férjemnek - is ízlik. 

Elérsz a Facebook oldalamon vagy az Instán. Köszönöm, ha bármelyiken visszajelzel, hogy milyen tapasztalataid voltak az elkészítéssel. Írd meg milyen recept érdekelne, mire vagy kíváncsi a vegán táplálkozás kapcsán. Nem vagyok szakértő, vagy végzett szakács, viszont tapasztalatom már bőven van és szenvedélyből csinálom, így örömmel tölt el, ha mesélhetek róla. 

Ha pedig tetszett a recept, kérlek nyomj a "Tetszik" gombra a cím alatt. Ölellek! Mosolyka 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mosolykaflow.blog.hu/api/trackback/id/tr115391418

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Attilajukkaja 2020.01.05. 23:30:28

Nagyon jól hangzik!
Milyen mungóbabot használtál hozzá: egész hántolatlant vagy "feleset"?

Mosolyka Flow 2020.01.06. 15:57:08

@Attilajukkaja: :) Kipróbálod? Egészet használok hozzá, azokat a pici zöldeket teszem nyersen a levesbe.

Attilajukkaja 2020.01.06. 16:15:24

@Mosolyka Flow:
Szívesen kipróbálom, bár én tisztított feles mungóbabbal szoktam főzni (a kínaiaknál veszem). Az egészben lévő héjás mungót csíráztatásra használom.
Azt is kérdezted, ki mit készítene egy ilyen káposztából. Én például almás káposzta krémlevest. Az apróra vágott hagymát és egy fél savanykás almát zsiradékon megdinsztelek, egy másik serpenyőben pedig az aprított káposztát puhítom, karamellizálom. A káposztának nagyon jót tesz a karamellizálás, lepirítás. Valamilyen alaplevet vagy vizet adok hozzá, fűszerezem, kicsit még összefőzöm, majd az összes összetevőt leturmixolom. Az alma másik felét kockázom, kevés cukorral (a barna a finomabb) vagy mézzel szintén karamellizálom és levesbetétként tálalom. Esetleg durvára vágott pirított diót is lehet adni hozzá.
Ki-ki ízlése szerint ezt is édesítheti vagy savanyíthatja, de egy kevés tejszín sem rossz gondolat. :o)
süti beállítások módosítása